מוצא אתני.

 אחד הדברים שמאוד מפריעים לי, זה הקושי להתמודד עם המוצא האתני שלי.

אני חצי מרוקאי במוצא (אולי קצת יותר), כשהשאר זה בעיקר עדות אשכנזיות למיניהן.

אולי אפשר לכתוב על זה ספר, אבל זה דבר שנורא מפריע לי ביום יום. כלומר, הרבה פעמים יש לי תחושה כאילו אני הולך "נגד הרוח", כאילו אני הולך נגד מה שהחברה מכתיבה לי. יכול להיות שזו גם גזענות פנימית שקיימת אצלי. היו לי בעבר המון אינטרקציות שליליות עם מרוקאים. הרבה פעמים זה הגיע לאלימות פיזית ממש. ולכן המחשבה שלי הרבה פעמים זה ש"מרוקאים הם רעים". 

ואולי, אולי בגלל זה יש לי את הדיסוננס הזה. כלומר, לא יכול להיות שאני בחלקי הגדול מרוקאי ועדיין מתעניין בפילוסופיה. לא יכול להיות שאני מרוקאי ועדיין מדבר בשפה עברית תקינה. כלומר, זה לא בא ביחד. מרוקאי צריך להיות אלים, מרוקאי צריך להיות גס רוח, וולגרי. טיפש. בור ועם הארץ. לא ייתכן שיש מרוקאי שהוא חכם. וגם אם כן, זה בוודאי נובע מהעובדה שהוא גדל עם אשכנזים או שהוא פשוט הלך באופן מודע נגד התרבות של הוריו או סביו.

הרבה פעמים כשעולה שאלה שקשורה לעדה, כמו למשל ששואלים "מה המוצא שלך?" אז אני במידה מסוימת מתכווץ. כמעט תמיד אני אגיד קודם את העדות האשכנזיות שלי, ורק אחרי זה, בסוף, אם בכלל, אומר "מרוקאי". ואיכשהו, כשאני אומר את המילה הזאת, אומרים לי "אתה? מרוקאי? איך יכול להיות ?!". כלומר, הצד השני לא מבין איך יכול להיות שיש לי מוצא מרוקאי ואני עדיין לא מתלהם או מקלל. זה במידה מסוימת ממש קשה לי. 

יכול להיות שהייתי רוצה להיות בעדה אחרת. אולי אשכנזי שלם. ואז לא היה לי את הבעיה הזו, לא הייתי צריך כל הזמן להרגיש ניגוד בין מה שאני עושה לבין המוצא שלי, כמו שיש לי עכשיו. לא הייתה לי את התחושה שאם אני טיפה כועס אז זה מראה שאני עושה את מה שהתפקיד שלי להיות. 

אני חושב גם שהרבה מרוקאים בארץ, יש להם רגשי נחיתות מסוימים. כלומר, בדרך כלל אנשים ממוצא מרוקאי בישראל, לצורך העניין, יהיו בעלי אג'נדות פוליטיות מסוימות וכו', ולכן כשיש מרוקאים אינטיליגנטים, הנטייה שלהם לאמץ צד אחר. כלומר, הרבה פעמים הם יאמצו עמדות שמזוהות עם ה"שמאל" (במירכאות במכוון) הפוליטי, וידגישו את זה. לצורך העניין, הם גם יביעו הסתייגות מנתניהו. בתור סוג של גישה של "אנחנו לא כמו המרוקאים הצ'חצ'חים. לנו יש דעה עצמאית". 

ברור שהם לא יודו בזה ויגידו כמובן שהם הולכים לפי מה שהם חושבים וכו', אבל לטעמי אצל רובם זה לא נכון.

הרבה פעמים גם אני נתקל בטענה שהשיח העדתי ירד. אני חושב שזה ממש לא נכון. כלומר, הוא הפך להיות הרבה יותר סמוי. הרבה אנשים לא יודו בזה, אבל יש להם דעות גזעניות. כמו שגם לי יש. יש לי דעות על המון עדות או דתות או קבוצות אתניות. כמעט בכל מקום בעולם. אני חושב שבמידה מסוימת אנשים הם שונים. יכול להיות שזה לא פוליטיקלי-קורקט לומר את זה. אבל כן, אנשים הם שונים. אם אני אציין עובדה אמיתית לצורך העניין, שלא מעולם לא זכה בפרס נובל לרפואה / פיזיקה /כימיה אדם שחור, יגידו לי שאני גזען (שוב, רק ציינתי פרט עובדתי). אבל לעומת זאת, אם אציין שבכל המרוצים של 100 ו-200 מטר באולימפיאדה זוכים רק שחורים, אז לא יגידו כלום. אבל כן - אנשים הם שונים. הפרטים שציינתי הם עובדות ברורות אבל כמעט אף אחד לא חושב עליהם (לפחות לא מדבר עליהם).

אני חושב שגם אם אני אלך בחברה הישראלית, אז כן. יש הבדלים משמעותיים בין קבוצות. אני רואה את רוב העולים מרוסיה. הם בדרך כלל אנשים מאוד חרוצים. הם כמעט אף פעם לא מתלוננים. רובם משקיעים בהשכלה, אנשים אינטיליגנטים, ועובדה שאם הולכים לטכניון או למוסדות לימוד של מדעים, יהיו הרבה מהם, ובודדים מקבוצות אחרות. זה נובע בראש ובראשונה מסדר עדיפויות. רובם באים מרקע של מסורת למידה של מדעים מדויקים וכו'.

יש לי הרבה מה לומר על הנושא הזה, אבל אולי אפרוש לבינתיים.

תגובות

  1. למי איכפת אם אתה מרוקני? מבחינתי תהיה צ'רקסי עם קמצוץ צ'צני

    השבמחק
    תשובות
    1. לי זה חשוב. הרבה פעמים הבחירות שאנחנו עושים, גם בלי להיות מודעים לכך, קשורות לקבוצה שאנחנו משתייכים אליה (צבע, לאום, מוצא אתני וכו').

      בנוסף, בישראל יש לזה מקום מאוד משמעותי. הרבה פעמים קבוצות מסוימות יהיו בייצוג חסר בתחומים מסוימים בעוד שבתחומים אחרים יהיו בייצוג עודף.

      מחק
  2. מזל טוב, הפנמת את הדיכוי!

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

האם ואיך משפיעה עליכם הברברת ברשתות החברתיות ובתשדירי הטלוויזיה?

מצב בעייתי.

כל כך הרבה זמן.